Thursday, November 15, 2012

Tools For Hackintosh


Peralatan wajib yang aku gunakan untuk membina hackintosh. Terdapat pelbagai jenis peralatan seumpana yang aku gunakan. Tidak semestinya menggunakan peralatan yang aku kongsikan dibawah untuk membina hackintosh. Korang boleh guna peralatan lain mengikut kesesuaian dan keselesaan masing-masing.


Chameleon - #1 bootloader, yang mempunyai banyak pilihan khas serta built-in fixes. Menyokong tema untuk pengguna. Kalau bosan tengok CLI, korang boleh guna tema untuk GUI.



Chameleon Wizard
 - Alat yang digunakan untuk install Chameleon Bootloader, mengubahsuai Chameleon Bootloader (Megubah org.chameleon.Boot secara GUI), menjana SMBios secara automatic, dan lain lain.


Kext Utility - Alatan yang sangat berguna untuk install kext dengan fungsi multiple installation enable. Iaitu anda boleh drag dan drop berapa banyak kext yang anda ingin install. Pantas membaiki semua kext permission yang terdapat dalam folder /System/Library/Extensions dan juga /Extra/Extensions. Pack kext untuk dijadikan mkext. Kext utility ini boleh digunakan di platform Mac OS 10.5.x, 10.6.x, 10.7.x, dan juga yang terkini 10.8.x.


DSDTSE - dsdt editor yang terbaik pernah aku gunakan. Mempunyai banyak kod yang terbina untuk kegunaan. Terdapat keupayaan untuk compile dan juga decompile serta lain-lain.


EFIStudio - Alat yang digunakan untuk suntikan EFI Strings dengan banyak peranti pra-builting (Terdapat dua version iaitu small dan extended list).


IORegistryExplorer - Mengkaji perkakasan registry MAC OS X dan menawarkan beribu view modes untuk data (untuk mengarang DSDT).


Kext Helper - Peralatan berguna untuk mengoperasikan kext (juga Kext Utility).


MKextTool -  Alatan untuk unpack, pack dan malihat kandungan fail mkext. Mac OS X menggunakan mkexts, ialah sambunagn kernel yang disatukan ke dalam satu fail untuk mempercepatkan proses loading dan caching.


Lizard - Alatan untuk mengubahsuai Chameleon. Alternatif kepada Chameleon prefpane. (Sama seperti Chameleon Wizard)


PlistEdit Pro - advanced visual plist editor.

No comments:

Post a Comment